Tankowanie pod sam korek to jeden z najczęstszych błędów popełnianych podczas uzupełniania paliwa i niestety, jeden z najbardziej kosztownych. Może prowadzić do strat finansowych, problemów technicznych i niepotrzebnego ryzyka. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego nie warto przelewać, jak prawidłowo tankować oraz na co szczególnie zwracać uwagę, jeśli Twoja firma korzysta z hurtowego zakupu paliwa.

Jakie mogą być konsekwencje tankowania baku pod korek?

Tankowanie pod korek wydaje się rozsądne, przecież chodzi o maksymalne wykorzystanie objętości zbiornika. Jednak w praktyce niesie to za sobą szereg problemów.

Uszkodzenie systemu odparowywania paliwa (EVAP)

Nowoczesne samochody, szczególnie dostawcze i rolnicze, posiadają systemy odpowiadające za wychwytywanie oparów paliwa. Przepełnienie zbiornika może doprowadzić do ich zalania, a to z kolei generuje koszty napraw i przestojów w pracy pojazdu.

Zwiększone ryzyko wycieku paliwa

Tankowanie pod korek sprzyja wyciekom, zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. To nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale też ryzyko zanieczyszczenia środowiska i ewentualnych kar.

Straty paliwa

Paliwo dolane ponad poziom odcięcia pistoletu może po prostu wyparować, szczególnie latem. W skali jednej ciężarówki to może być kilka litrów miesięcznie. W skali całej floty, konkretne straty finansowe.

Jak jazda samochodem z pełnym bakiem wpływa na środowisko?

Pełny bak to większy ciężar, a większy ciężar oznacza wyższe spalanie. Dla firm zamawiających paliwo z dostawą do klienta optymalizacja masy pojazdu ma realne znaczenie. Szacuje się, że:

  • każde dodatkowe 50 kg to nawet 0,3 l/100 km więcej zużycia paliwa,
  • w przypadku floty 10 pojazdów dostawczych oznacza to nawet 150–200 litrów paliwa więcej miesięcznie.

Dla firm dbających o ekologię oraz koszty operacyjne (np. gospodarstw rolnych korzystających z dostawy paliwa do gospodarstwa) to konkretny argument za racjonalnym tankowaniem.

Jak poprawnie tankować paliwo?

Zasady prawidłowego tankowania są proste, ale w praktyce zaskakująco często pomijane. Przede wszystkim należy tankować do pierwszego odbicia pistoletu, nowoczesne pistolety, zarówno na stacjach paliw, jak i przy dostawie, automatycznie odcinają dopływ paliwa po osiągnięciu bezpiecznego poziomu. Dolewanie paliwa po kliknięciu może prowadzić do uszkodzeń systemów odpowietrzających zbiornik oraz wycieku paliwa. Unikaj tankowania podczas upałów, ponieważ wysoka temperatura zwiększa objętość paliwa i ryzyko jego parowania lub wycieku. Planuj tankowania wczesnym rankiem lub późnym popołudniem.

Warto też korzystać z profesjonalnych dostawców paliwa, takich jak nasza sprawdzona hurtownia paliw na Śląsku, oferująca paliwo z dostawą do klienta. Pozwala to na zachowanie procedur bezpieczeństwa oraz jakości paliwa. Dla firm korzystających z hurtowego zakupu paliwa, posiadających własne zbiorniki, nieocenionym rozwiązaniem jest inwestycja w systemy monitorujące poziom i zużycie paliwa, usprawnia to logistykę, eliminuje ryzyko przestojów i ułatwia kontrolę kosztów.

Tankowanie pod sam korek to praktyka, której warto unikać. Dla firm, które operują dużą flotą, prowadzą działalność rolniczą lub korzystają z usług takich jak paliwo dla rolnika, właściwe nawyki tankowania przekładają się bezpośrednio na wyniki finansowe. Zastanawiasz się nad optymalizacją kosztów paliwa? Skontaktuj się z naszą hurtownią paliw na Śląsku, doradzimy, jak zorganizować dostawy z maksymalną efektywnością.