Nie każdy kierowca zwraca uwagę na oznaczenia techniczne paliw, a tymczasem jeden z nich może mieć ogromne znaczenie zimą. CFPP to parametr, który decyduje o tym, jak silnik diesla poradzi sobie w ujemnych temperaturach. Co dokładnie oznacza ten skrót i dlaczego jest ważny?
Co oznacza skrót CFPP?
CFPP to skrót od angielskiego Cold Filter Plugging Point, czyli temperatura zablokowania zimnego filtra. Wskaźnik ten określa najniższą temperaturę, w której olej napędowy może swobodnie przepływać przez filtr paliwa, zanim parafiny zawarte w oleju wytrącą się w formie kryształków i zablokują przepływ. Oznacza to, że przy zbyt wysokim wskaźniku zablokowania filtra silnik może nie uruchomić się podczas mroźnego poranka.
CFPP to podstawowy parametr określających odporność paliwa na niskie temperatury. Jego pomiar odbywa się w warunkach laboratoryjnych, przy użyciu standardowej metody zgodnej z normą PN-EN 116. Dla hurtownii paliw, znajomość CFPP jest niezbędna przy ocenie jakości i sezonowości oleju napędowego.
Ile wynosi CFPP paliwa na stacjach?
CFPP paliwa dostępnego na stacjach benzynowych zależy od pory roku oraz obowiązujących norm jakościowych. W Polsce zgodnie z normą PN-EN 590, olej napędowy dzieli się na kilka klas sezonowych, które różnią się wartością temperatury CFPP:
- Letni olej napędowy (klasa B): CFPP nie niższe niż 0°C;
- Paliwo przejściowe (klasy C i D): CFPP odpowiednio do -10°C i -15°C;
- Paliwo zimowe (klasy E, F, G): CFPP odpowiednio do -20°C, -26°C i -32°C.
Stacje paliw w Polsce mają obowiązek dostosować oferowany olej napędowy do warunków klimatycznych określonych w rozporządzeniach. Oznacza to, że w sezonie zimowym (od 16 listopada do końca lutego) muszą zamawiać dostawy paliwa o CFPP co najmniej -20°C, a często dostępne są także wersje o parametrach -26°C lub lepszych. Warto zwracać uwagę na oznaczenia na dystrybutorze lub zapytać obsługę, szczególnie w czasie silnych mrozów.
Dlaczego skrót CFPP jest ważny przy produkcji oleju napędowego?
Aby paliwo spełniało określoną wartość CFPP, jego skład musi być odpowiednio dobrany już podczas produkcji. Rafinerie dostosowują procesy technologiczne, aby zapewnić paliwo o właściwych parametrach przepływu przy niskich temperaturach. Jednym ze sposobów obniżania CFPP jest stosowanie depresatorów, które zmieniają strukturę tworzących się kryształów parafiny i pozwalają im przechodzić przez filtr paliwa bez jego zapychania.
Hurtownia paliw dostarczająca olej napędowy do dystrybucji w okresie zimowym musi mieć pewność, że parametry CFPP spełniają wymagania klientów końcowych. W przeciwnym razie może dojść do awarii pojazdów, przestojów w pracy maszyn i strat finansowych. Z tego względu CFPP to jeden z najważniejszych parametrów kontrolowanych przy każdej partii paliwa, zanim trafi ono do zbiorników dystrybucyjnych.
Warto dodać, że wartość CFPP nie jest jedynym parametrem decydującym o jakości paliwa zimowego, ale to właśnie ona najbardziej wpływa na jego użyteczność w ujemnych temperaturach. To szczególnie ważne w przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych, które są bardziej wrażliwe na jakość paliwa niż starsze konstrukcje. Dlatego planując zakup oleju napędowego z dostawą, zawsze warto zawsze zapytać o CFPP.
Zimą lepiej wiedzieć co tankujesz, szczególnie jeśli jeździsz dieslem. Znajomość skrótu CFPP może uratować Cię przed porannymi problemami z odpaleniem auta. Jeśli zależy Ci na sprawdzonym paliwie, rozważ dostawę paliwa bezpośrednio do swojej firmy lub gospodarstwa. To wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas i mieć pełną kontrolę nad jakością paliwa, które trafia do Twoich zbiorników